Pozícionálás - piacszegmentáció

Pozícionálás - a piacszegmentáció folyamata

Találja ki miért jobb a konkurenciánál!
Hogyan pozícionálja a cégét?

A pozicionálás az a stratégia (marketing stratégiai terv fontos lépése) ami hosszútávon a legnagyobb hatással lehet a vállalkozásra. Célja, a konkurenciához mért versenyelőnyök meghatározása. A terméket, szolgáltatást meg kell különböztetni a versenytársaktól, hogy egyedi módon, helyet kapjon a fogyasztók tudatában (vevőkben való tudatosítás).

"A pozícionálás nem a termékre irányul, hanem az emberek emlékezetére. A terméket kell az emberek emlékezetébe elhelyezni."
(Ries, Trout, 1986)

"A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek."
Rekettye Gábor, Kisvállalati marketing c. könyvében (Akadémiai Kiadó, 2007. 113.old.)

A pozicionálás kialakítására több lehetőség ismert, pl:
  • terméktulajdonság alapján: a termék vagy szolgáltatás egy egyedi, jellemző tulajdonságára, előnyére koncentrálva
  • felhasználás alapján: a versenytársaktól történő megkülönböztetés alapja a felhasználás egyedi területe, módja
  • fogyasztói csoportok alapján: a termék vagy szolgáltatás egy jól behatárolható fogyasztói réteg igényeinek kielégítését szolgálja
  • ár-minőség viszony alapján: a termék, szolgáltatás árával vagy a magas minőségével különbözik a konkurenciától

Lehetséges pozicionálási stratégiák:
  • Elsőnek lenni
  • "Űrkeresés" - látens pozíció
  • Kapcsolódás versenytársi pozícióhoz
  • Depozícionálás (versenytárs pozíciójának megváltoztatása a fogyasztó felé)
Pozícionálás - Kisvállalati marketing - Cégpozícionálás
Az nem pozicionálás, hogy
  • jó a termék, szolgáltatás minősége,
  • jók az árak,
  • a mi termékünkre mindenkinek szükséges van.
Ezt bármelyik vállalkozás állíthatja.

A MIÉRT-re kell választ adni:
  • miért jobb a minőség vagy az ár?
  • Miben vagyunk jobbak a konkurenciánál?


PIACSZEGMENTÁCIÓ

A piac egyedi keresleti sajátosságokat mutató csoportjait szegmentumnak, a piac megismerését célzó és azt homogén részekre osztó eljárást szegmentációnak nevezzük.

A piacszegmentáció lépései:
1. A piac meghatározása.
2. A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek megállapítása.
3. A szegmentumok kialakítása, elemzése.
4. A termékpozicionálás.

Példák: fogyasztói szokások, ár, érdeklődés

Elméletileg létezhet ideális piaci szegmens, a szervezetek olyan környezetben dolgoznak, ahol folyamatosan újra kell szegmentálni. A különféle piaci részek igényeit termék-differenciálással lehet egyszerre kielégíteni.
A helyes szegmentáció és az új termékek megfelelő elkészítése ideiglenes piaci előnyt biztosíthat a vállalat számára.


Ajánlott olvasnivaló: