Pozícionálás - a piacszegmentáció folyamata
Találja ki miért jobb a konkurenciánál!
Hogyan pozícionálja a cégét?
A pozicionálás az a stratégia (marketing stratégiai terv fontos lépése) ami hosszútávon a legnagyobb hatással lehet a vállalkozásra. Célja, a konkurenciához mért versenyelőnyök meghatározása.
A terméket, szolgáltatást meg kell különböztetni a versenytársaktól, hogy egyedi módon, helyet kapjon a fogyasztók tudatában (vevőkben való tudatosítás).
"A pozícionálás nem a termékre irányul, hanem az emberek emlékezetére. A terméket kell az emberek emlékezetébe elhelyezni."
"A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek."
(Ries, Trout, 1986)
"A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek."
Rekettye Gábor, Kisvállalati marketing c. könyvében (Akadémiai Kiadó, 2007. 113.old.)
A pozicionálás kialakítására több lehetőség ismert, pl:
- terméktulajdonság alapján: a termék vagy szolgáltatás egy egyedi, jellemző tulajdonságára, előnyére koncentrálva
- felhasználás alapján: a versenytársaktól történő megkülönböztetés alapja a felhasználás egyedi területe, módja
- fogyasztói csoportok alapján: a termék vagy szolgáltatás egy jól behatárolható fogyasztói réteg igényeinek kielégítését szolgálja
- ár-minőség viszony alapján: a termék, szolgáltatás árával vagy a magas minőségével különbözik a konkurenciától
Lehetséges pozicionálási stratégiák:
- Elsőnek lenni
- "Űrkeresés" - látens pozíció
- Kapcsolódás versenytársi pozícióhoz
- Depozícionálás (versenytárs pozíciójának megváltoztatása a fogyasztó felé)

Az nem pozicionálás, hogy
- jó a termék, szolgáltatás minősége,
- jók az árak,
- a mi termékünkre mindenkinek szükséges van.
A MIÉRT-re kell választ adni:
- miért jobb a minőség vagy az ár?
- Miben vagyunk jobbak a konkurenciánál?
PIACSZEGMENTÁCIÓ
A piac egyedi keresleti sajátosságokat mutató csoportjait szegmentumnak, a piac megismerését célzó és azt homogén részekre osztó eljárást szegmentációnak nevezzük.A piacszegmentáció lépései:
1. A piac meghatározása.
2. A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek megállapítása.
3. A szegmentumok kialakítása, elemzése.
4. A termékpozicionálás.
Példák: fogyasztói szokások, ár, érdeklődés
Elméletileg létezhet ideális piaci szegmens, a szervezetek olyan környezetben dolgoznak, ahol folyamatosan újra kell szegmentálni. A különféle piaci részek igényeit termék-differenciálással lehet egyszerre kielégíteni.
A helyes szegmentáció és az új termékek megfelelő elkészítése ideiglenes piaci előnyt biztosíthat a vállalat számára.
Ajánlott olvasnivaló:
- Al Ries - Jack Trou: Pozicionálás - Harc a vevők fejében elfoglalt helyért (bagolyvár kiadó)
- Piaci szegmentáció – Wikipédia
- A felhasználók hiánya egyben a pozícionálás hiányát is jelenti?
- Még nem divatszó a pozicionálás