Honlap tervezés hatékonyan - Hogyan tervezzünk meg egy jó honlapot?
E-mail küldésTelefon: 36 30 854 5662

Online marketing blog

Honlap tervezés hatékonyan - Hogyan tervezzünk meg egy jó honlapot?

Mostanában sokat hallani arról, hogy gondos tervezéssel időt és pénzt lehet megtakarítani. Használhatunk különböző ingyenes és megvásárolható programokat (MS Visio, MS Project, UML Pad, stb.), de ne feledjük, hogy a legnyilvánvalóbb és sokszor a legegyszerűbb a toll és papír használata.

Honlap tervezés hatékonyanÁtgondolt tervezéssel sok idegeskedést is megspórolhatunk. Megtervezni a honlap felépítését legyen a projekt egyik első lépése. Egy épület vagy bonyolult műszaki szerkezet építésénél is szükség van egy jó tervrajzra, alaprajzra. Hasonlóan a honlapoknál, minél összetettebb a honlap annál több szolgáltatás, funkció, változó lesz. Egy komplex rendszernél nagyobb az esély, hogy valami nem megfelelően működik. Nincs kép teljesen azonos honlap, nincsenek kőbe vésett szabályok, de le lehet írni a folyamatot, ahogyan egy honlapot jól megtervezhetünk.

Tűzzünk ki elérhető, reális célokat!

Fontos, hogy egyeztessük a megrendelővel az elérendő célokat, ezekben legyen egyetértés. Sok későbbi konfliktus megelőzhető ezzel a lépéssel. Definiáljuk azokat a reális számokat, amelyek elérhetőek - lehet ez látogatószám, konverziós arány, helyezés elérése a keresőkben, stb.

Forduljon hozzánk bizalommal és kérjen tőlünk ingyenesen ajánlatot!

Honlapkészítés ajánlatkérés


El kell dönteni, milyen mélységű tervezés szükséges az adott projekthez. Egy kis cégbemutató honlapnál, ahol csak 4-5 menüpont és oldal lesz elegendő a fő célokat meghatározni és egy honlaptérképet készíteni 1-2 mondatos leírással az egyes részekhez. Egy hírportálnál vagy egy összetett vállalati honlapnál sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetni a célok meghatározására, mit és hogyan akar az ügyfél kommunikálni, mi a kommunikáció legjobb formája és hogyan lehet ebbe a látogatókat belevonni.

Erőforrásigény

Nehéz helyesen és jól felbecsülni a szükséges erőforrásokat, de a jó kalkuláció szükséges a projekt sikeréhez. Csináljunk részletes időbeosztást, mennyi és milyen erőforrás szükséges, melyek lesznek a fő mérföldkövek (használhatjuk pl. az MS Project programot). Ha túlkalkuláljuk az erőforrásokat, időt akkor elvesztegetünk sok hasznos időt, alulkalkulálás esetén komoly problémák lehetnek a későbbiekben. Nem fejeződik be időben a projekt, nem elegendő a szerződésben előirányzott költségvetés.

A projekt előkészületi szakaszában érdemes készíteni egy felmérést a versenytársakról. Kifizetődő átnézni más honlapokat, feljegyzéseket készíteni az előnyökről, hibákról. Sokat lehet tanulni más site-ok erényeiből és hibáiból, így könnyen elkerülhető egy-egy buktató, fénye derülhet egy szükséges és fontos funkcióra, ami kimaradt az előzetes egyeztetésekből.

Ne feledjük, hogy nem mindig az a jó amit a konkurencia tesz, ne másoljunk. Cégvezetők gyakran esnek abban a hibába, hogy mindig a konkurenciát figyelik és próbálják követni. Győzzük meg a megrendelőt, ha valamivel nem értünk egyet. Eddigi tapasztalatainkat figyelembe véve adjuk el, hogy miért nem jó az amit a főnök egy másik honlapon látott.

Webergonómia - Nézzük meg a felhasználó szemszögéből

Képzeljük bele magunkat a felhasználók székébeHa egyetértés van a megrendelő és vállalkozó között a honlap fő céljaiban, akkor gondoljuk át kiknek is készül a honlap. Képzeljük bele magunkat a felhasználók székébe. Jó ötlet lehet esetleg beszélgetni olyanokkal akik használni fogják a honlapot, beszélni pár átlagos felhasználóval.

Ha már ismerjük a honlap céljait, kik fogják használni, mit csinálhatnak a site-on a látogatók, akkor következő lépésként tervezzük meg, hogyan épül fel a honlap, mi fog megjelenni az egyes oldalakon. Dolgozzuk ki az információs architektúrát, honlaptérképet, navigációs felépítést. Sokak szerint a legfontosabb jól átgondolni, hogyan is működik majd a honlap, hogyan vezessük a látogatót, melyek a legfontosabb funkciók. Sok webdesigner esik abba a hibába, hogy kihagyja ezt a lépést. Az esztétikai megjelenés háttérbe szorítja a használhatóságot. Egy jó UML diagram vagy sitemap is sokat segít, láthatóvá teszi, mi kapcsolódik a site egy másik részhez, melyek azok a részek amelyeken feltétlen túl kell jutnia a látogatónak (pl. egy alkoholt vagy dohányt bemutató honlapon, kötelező regisztráció, stb.).

El kell dönteni mely elemek jelennek meg minden oldalon: fejléc, lábléc, logo, stb... Egyik legnehezebb lépés a felhasználóbarát navigáció megtervezése. 1-2 szintű menünél még könnyen megoldható, de ha 3-4-5 szintű navigációban gondolkodunk akkor érdemes átgondolni, hogyan lehet minél átláthatóbban megoldani, esetleg egyszerűsíteni. Olcsóbb és egyszerűbb először papírral és tollal megtervezni az alapokat, mint előbb desingt tervezni, programozni és utána gondolkodni, hogyan is lehetett volna jobban megcsinálni.

Technológiai kérdések

Milyen technológián alapul a honlap: PHP, ASP, JSP, statikus HTML. Szükséges-e adatbázis, ha igen melyiket válasszuk. Nagyon fontos, hogy jól válasszunk, különösen ha sok látogatót várunk a honlapra. Hogyan lesz frissíthető a honlap? A HTML fájlokon keresztül vagy készítünk adminisztrációs rendszert, ahol a tartalmak könnyen és gyorsan frissíthetőek akár az ügyfél által. Döntsük el, hol teszteljük a honlapot, hol töltjük fel a végleges adatokkal? Saját tárhelyen vagy a végleges helyen. Hogyan történik az átadás, élesítés?

Hasznos tanácsok

Ügyfél
Legjobb eredményt akkor érhetünk el, ha az ügyfelet is bevonjuk a tervezés fázisaiba. Legyünk tisztában azzal mit is szeretne, mit és kinek akar kommunikálni. A cél érdekében adjuk hozzá legjobb tudásunkat és tapasztalatainkat. Csak egy ilyen közös munka során érthetjük meg az ügyfél céljait és az ügyfél is megismeri az online megjelenésben rejlő lehetőségeit.

Büdzsé
Fontos, hogy egyezzünk meg a projekt teljes költségvetésében. Mire mennyi pénze van az ügyfélnek. Ennek segítségével be tudjuk mutatni a valós célokat, lehetőségeket. Felépíthetjük az ajánlatot modulokból is, amiből az ügyfél tud szelektálni, kiválasztani kevésbé fontosabb részeket, amelyek egy későbbi fázisban készülnek el. Ez jó megoldás lehet, ha nem áll rendelkezésre a teljes összeg.

Technológia
Nagyon sokféle webes technológia létezik (PHP, JSP, ASP, statikus HTML, CMS rendszerek, blog motorok, Flash), a projekt méretéhez mérten találjuk meg a leghatékonyabb megoldást. Válasszuk ki milyen tárhely szükséges (csak statikus HMTL, PHP, ASP futtatás szükséges, adatbázis fajtája, stb.). Sok mai website már nem csak szövegeket és képeket tartalmaz. Sokszor elvárás videók, hangfájlok lejátszása, letöltése. Ha sok látogatót várunk az oldalra akkor biztosítani kell a megfelelő sávszélességet.

Felhasználók
Nem magunkat készítünk honlapokat és nem is mindenkinek. Az egyik legrosszabb stratégia, ha mindenkinek szeretnénk eladni, kommunikálni.

Későbbi fejlesztések
Fontos lehet az ügyfélnek, hogy később bármikor bővíthető legyen a site és egy további fejlesztés a készítőnek ismét bevételt jelent.

Kapcsolódó cikkek: